onsdag 1. april 2009

Noen Lavkarbo Rødviner:

(1 flaske rødvin inneholder 0,75 l vin)

Min absolutte favoritt: Domini Veneti Valpolicella Classico Superiore med 0,4 g sukker pr l (Italia)

Andre Valpolicella viner med lite sukker:
- Villa Borghetti Valpolicella Classico 2 g sukker pr l
- Righetti Valpolicella Classico 2 g sukker pr l
- Valpolicella Ripasso Torre del Falasco 2 g sukker pr l
- Masi Bonacosta Valpolicella Classico 2,5 g sukker pr l
-> Italia alle disse

Australia:
- South Pinot Noir 1 g sukker pr l
- Jacobs Creek Merlot 0,3 g sukker pr l
- Rolling Shiraz 0,7 g sukker pr l () er 1,9 g sukker pr l i 3 L-dunken av den samme)
- Lindemanns Cawarra Shiraz Cabernet 1 g sukker pr l
- Rosemount Shiraz Cabernet 1,4 g sukker pr l

Argentina:
- Argento Malbec 1,5 g sukker pr l
- Elsa Malbec 1,9 g sukker pr l
- Almos Malbec 1,1 g sukker pr l

Spania:
- Amigo 1,5 g sukker pr l
- Marques de Oro Temparanillo 2 g sukker pr l

Frankrike:
- Ch. Saint Andre 2 g sukker pr l
- Ch. Andrum 2 g sukker pr l
- Domaine Robert Vic Cuvee Selection 0,2 g sukker pr l
- Jeanjean Syrah 0,5 g sukker pr l
- Maritza Merlot Reserve 1,2 g sukker pr l
- Yvon Mau Merlot 1 g sukker pr l
- Chai des Chartrons 1,2 g sukker pr l
- Olea Signature 2 g sukker pr l
- Jules 1,3 g sukker pr l
- Promenade 2 g sukker pr l
- Trenel Cuvee Rochebonne 0,6 g sukker pr l
- Dubeuf Beaujolais Village 1,8 g sukker pr l

Chile:
- Cono Sur Pinot Noir Reserva 2,9 g sukker pr l
- Los Robles Carmenere Fairtrade 2,7 g sukker pr l
- La Palma Merlot 1,6 g sukker pr l
- Carta Vieja Cabernet Sauvignon & Carmenere 2,2 g sukker pr l
- Concha y Toro Cabernet Sauvignon 1,5 g sukker pr l
- Caliboro Merlot 1,8 g sukker pr l
- Luna 2 g sukker pr l
- Millaman Cabernet Sauvignon 2,4 g sukker pr l
- Rio Alto Cabernet Sauvignon Reserva 2,5 g sukker pr l

Jeg jobber da deltid på vinmonopolet, så jeg har slått opp litt... Så nå deler jeg med dere:) Enjoy!!

14 kommentarer:

Anne Marie sa...

Kjempeflott !Takk for god produkthjelp. Jeg er veldig glad i CAVA og de er ofte søtere enn tørr hvitvin - men kan anbefale denne som er veldig god:
Grans Moments Cava Brut Nature til ca 99 kroner. Er deilig til skalldyr eller aperitif. 1,8 pr l.

Anonym sa...

ps - blir også veldig glad for en liste m hvite tørre viner :-)

Anonym sa...

Dette ser jo helt fantastisk ut. Er det en aprilspøk eller.....

Familien Kristensen sa...

:) Nei, er ingen aprilspøk! Jeg slo opp i prislista da jeg satt i kassa (når det var stille) for å skrive ned en del viner med lavt sukkerinnhold. Jeg slo bare opp på de som var rimelig og som ikke hadde så vanvittig mye garvestoffer, da disse faller innenfor min "preferanse" :)

Familien Kristensen sa...

Og Anne Marie: Takk for tipset ;)

Anonym sa...

Hei.

Du har ikke noen tips til hvite viner med lavt karbohydratinnhold da? Jeg liker best de søte hvite vinene, vet ikke om det er forenelig med et lavt innhold av karbohydrater.

Håper på svar:)

Familien Kristensen sa...

når det gjelder hvite viner må du kjøpe tørre viner for at de skal være lavkarbo.

Smaken er jo som baken... men..Der er ulike typer chardonnay'er som er god, men tørr... og chablis... og petit chablis.

En tørr vin trenger ikke være "sur", det er bare at den ikke er tilsatt masse sukker. Den er jo laget av frukt, så det kan likevel være god sødme i den. Spør betjeningen på polet. De kan enkelt slå opp vinen for å sjekke sukkerinnhold... :)

Janne sa...

Tusen takk for glimrende oversikt!! Sprer blogposten din til alle jeg kjenner som kan ha glede av dette! Helt supert, altså!!!

Kaja sa...

Hei :)

Svigermoren min er diabetiker, så listen din med vin var helt fantastisk :)

Skulle bare si Takk ;)

Familien Kristensen sa...

takk for flott tilbakemelding... :) Det er sånne kommentarer som gjør at jeg fortsetter å publisere oppskrifter... :)

Anonym sa...

Lykke! Snublet over bloggen din via lavkarbo.no! Snakk om inspirasjon! Tuuusen takk!

Hilsen Kjersti`en

Familien Kristensen sa...

Hei Kjersti! :) Så flott at min blogging kan være til inspirasjon.

Er forresten sånn jeg også har funnet de bloggene jeg følger gjennom litt snubling på lavkarbo.no.

Har link til mine tre favoritter her i høyresiden på bloggen min.

Håper du finner non oppskrifter du kan bruker eller ideer til å komponere noen selv.. Og tusen takk forfin tilbakemelding! :)

Anonym sa...

Kan du ikke finne noen høykarboviner også? Lavkarbo er hysteri

Skinnyshepherd sa...

Hvis du synes lavkarbo er hysteri så er ikke dette bloggen for deg!